Introductie

Het Arnhems Klarinettenkoor

Het Arnhems Klarinettenkoor (AKK), opgericht in 1989, is een bijzonder muziekensemble. Momenteel bestaan we uit ca. 20 amateurklarinettisten. We spelen op allerlei verschillende instrumenten van de klarinetfamilie: de es-, bes-, alt-, contra-alt-, bas- en contrabasklarinet. De esklarinet is de kleinste en het hoogst klinkende van het stel, de besklarinet is de 'normale' klarinet en de contrabasklarinet is de grootste en klinkt daarom het laagste.

De naam 'Klarinettenkoor' is afgeleid van de in Amerika veel voorkomende 'Clarinet Choirs'. Op Amerikaanse High Schools wordt veel aan sport en muziek gedaan. Anders dan hier zijn ze daar gewend om instrumenten van één groep bij elkaar te zetten zodat je een koor van bijvoorbeeld klarinetten krijgt – een clarinet choir. Zo zijn wij aan de naam Arnhems Klarinettenkoor gekomen.

Het repertoire van het AKK omvat meer dan 200 partituren en is zeer divers. We spelen klassieke werken zoals de wereldberoemde Canon in D van Pachelbel, maar ook moderne stukken die in de laatste tien jaar gecomponeerd zijn. Monastery Pictures, bijvoorbeeld, is in 2010 speciaal gecomponeerd voor een Zwitsers klarinettenkoor en wij spelen het nu met veel plezier. Verder spelen we filmmuziek zoals The Pink Panter, Victor's Tale (de soundtrack van The Terminal), en van Nino Rota. En volksmuziek ontbreekt zeker niet. Tango, klezmer, Russische volksdansjes: we reizen met de muziek de hele wereld over.

Het AKK geeft concerten in Arnhem en omgeving. We spelen op festivals zoals Nijmegen Klinkt!, in mooie oude kerkjes en theaterzalen, en ook bij speciale gelegenheden zoals de heropening van concertgebouw Musis in januari 2018. Ook over de landsgrenzen is het AKK actief. We hebben opgetreden in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Noorwegen en in het najaar van 2019 gaven we een aantal concerten in Engeland.

In 2002 bereikte het Arnhems Klarinettenkoor een finaleplaats in het Internationale Concours voor blazersensembles in Veenendaal. Sindsdien heeft het Arnhems Klarinettenkoor zich alleen maar verder ontwikkeld. Het is een belevenis om naar ons te luisteren.