Peter Beerkens

Sinds 1991 is Peter Beerkens de dirigent van het AKK. Peter werd in 1960 geboren te Sittard, en begon op zijn 8e jaar met het bespelen van de klarinet.  In 1979 startte hij met de studie klarinet aan het Maastrichts conservatorium, bij Bert van de Akker en Hans Gutmann, alwaar hij zijn diploma’s docerend en uitvoerend musicus behaalde.

Tevens studeerde hij in Maastricht het hoofdvak schoolmuziek en basklarinet als bijvak bij Ru Otto. Zijn studie basklarinet als hoofdvak heeft hij voortgezet aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam bij de wereldvermaarde basklarinettist Harry Sparnaay, bij wie hij in 1990 afstudeerde voor het diploma uitvoerend musicus.

In 1988 werd Peter aangenomen als klarinettist bij het orkest van de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht, waar hij nu alweer vele jaren basklarinet speelt.

Hij trad in 1991 en 1992 meerdere malen op als basklarinetsolist in het concert van Kees Vlak en in 1993 ging hij als solist in hetzelfde orkest mee op tournee door Duitsland en Hongarije met het Nationaal Jeugd Harmonieorkest o.l.v. Jan Cober, waarna ook nog een live radio-opname voor de K.R.O. volgde.

In 2000 werd hij door componist/arrangeur Jos Pommer gevraagd om zijn compositie P.M. Art and Life samen met pianist Johan van de Kouwe in wereldpremière te doen gaan. Aldus geschiedde in december 2000.

Verder is Peter sinds 1992 lid van het blazersensemble “Holland Wind Players”, waarmee hij reeds vele cd’s opnam, en dirigeert hij dus sinds 1991, met veel enthousiasme het Arnhems Klarinettenkoor.